Photobooth voor de middelbare school
- 02-10-2022
Photobooth voor de middelbare school
Een photobooth kan verschillende functies vervullen op verschillende, uiteenlopende plekken. Denk daar maar eens over na. Een photobooth op het centraal station bijvoorbeeld, in de Verenigde Staten is dat een vrij gewoon tafereel. En ook in Nederland komen ze steeds meer voor. Een photobooth tijdens een bruiloft doet het ook altijd goed: vrienden en familie hebben dolle pret met creatieve poses en het trekken van gekke bekken. En wat dacht je van een photobooth op een bedrijfsevenement of beurs? Ook in een wat formelere context blijft een photobooth een ludieke manier om op creatieve wijze een herinnering te maken. Dus, waarom schaffen scholen en dan in het bijzonder de middelbare scholen ze dan niet aan? Want er zijn een heleboel goede redenen om een photobooth in de aula of in een andere gemeenschappelijke ruimte te plaatsen.
De aantrekkingskracht van een photobooth
Wat maakt een photobooth nou zo speciaal? We hebben tegenwoordig toch allemaal een camera op onze telefoon? En pubers al helemaal, die maken de hele dag door foto’s met hun mobiel. Op snapchat, instagram, be real, you name it! Wat is dan de aantrekkingskracht van de photobooth in het bijzonder? Dat zit hem ten eerste in de spontaniteit. Een snapchat of een be real; dat zijn gewoontes die zijn vastgeroest in het dagelijks leven van de middelbare scholier. Niet dat een photobooth daar ineens erg veel verandering in gaat brengen, maar het kan wel een leuke aanvulling zijn tijdens schooltijd. Een spontane aanvulling wel te verstaan. Als je een photobooth neerzet dan zullen daar allerlei creatieve, maar vooral ook spontane foto’s worden gemaakt. Het bevordert de onderlinge samenhang van de scholieren, maar het bevordert ook de creativiteit.
Creativiteit: een cruciale ontwikkeling voor de puber
Tijdens de puberteit, een fase waar elke middelbare scholier onvermijdelijk doorheen gaat, wordt creativiteit steeds belangrijker. Pubers zijn op zoek naar een persoonlijke identiteit en creatieve uiting is daarbij van groot belang. Sommige scholen zetten vastberaden in op creatief onderwijs: denk aan muziekles, het leren van schilderkunst of drama. Het nadeel van al deze onderwijsvormen is… dat het onderwijsvormen zijn! Niet dat het slechte manieren zijn om scholieren in contact te brengen met de creatieve gedeelten van hun persoonlijkheid, maar het heeft een groot verplichtingsgehalte. Het is en blijft immers les. Een photobooth daarentegen geeft de middelbare scholier de ultieme vrijheid om zelf gestalte te geven aan de meest creatieve verzinsels. Je zal zien dat een photobooth zal leiden tot groepjes pubers die de meest gekke, leuke en creatieve foto’s maken. Goed dus voor de ontwikkeling van de creativiteit. Daarnaast: ze zijn dan even niet bezig met hun mobiel, die ze de godganse dag bij zich dragen.
Gebruik van de photobooth in verschillende contexten
Goed, een photobooth op een middelbare school. Leuk voor de creatieve ontwikkelen van de kinderen en het zorgt voor spontaniteit. Het apparaat zal waarschijnlijk voornamelijk tijdens de pauzes of in tussenuren gebruikt worden. Maar kun je de photobooth niet nog op meerdere andere manieren gebruiken? Namelijk, tijdens de verschillende lessen worden er regelmatig opdrachten gegeven waarbij de factor creativiteit een rol speelt. Of het nou het maken van een collage tijdens economie, een tekening maken voor het vak Nederlands of een collage in elkaar knutselen voor geschiedenis is, creativiteit speelt vaak een rol in de opdrachten die leerkrachten aan de scholieren geven op een middelbare school. Een photobooth kan hierin ook een rol gaan spelen. Mede daarom kan het een hele goede investering zijn. Werken aan schoolopdrachten wordt zo leuker, waardoor de scholieren zich meer in de materie gaan verdiepen, waardoor ze er uiteindelijk ook meer van leren.
Betrek middelbare scholieren in de creatieve context van de photobooth
Als je van plan bent om een photobooth te installeren op een middelbare school, dan hoeft het natuurlijk niet bij een kaal hokje te midden van een levenloze grauwe ruimte te blijven. Integendeel! Je kunt de scholieren betrekken bij de creatieve context waarin de photobooth wordt gebruikt. Je zou de scholieren bijvoorbeeld zelf een decor kunnen laten ontwerpen, net zoals bepaalde attributen die gebruikt kunnen worden. Dit decor en de betreffende attributen kunnen natuurlijk van periode tot periode variëren. In de decembermaanden en in januari en februari kunnen er zich bijvoorbeeld allerlei winterse taferelen afspelen, terwijl dat in de zomer het tegenovergestelde is. Het decor kan zich uiteraard ook conformeren aan bepaalde feestdagen, zoals Sinterklaas, Kerst of Pasen. Zo geef je de middelbare scholieren nog meer creatieve vrijheid en je geeft ze verantwoordelijkheid. Dat kan alleen maar leiden tot een betere ontwikkeling!